rius legitur.155 Eberhard spielt hier an auf seine Schrift „De laudibus divi Theoberti mo¬ nachi Theologiensis“, die in derselben Handschrift etwas später folgt.156 Dieser Tholeyer Lokalheilige hat wohl im 9. Jahrhundert gelebt;157 eine lyrische Gelegenheitsproduktion des 14. Jahrhunderts in leoninischen Versen nimmt Bezug auf ein Wunder von 1332, als der Blitz in die Blasiuskapelle in Bergweiler (die ecclesia sancti Theoberti in Tholeia)158 schlug, die Reliquien des Heiligen aber nicht in Mitleidenschaft zog.159 Die historisch kaum faßbare Gestalt Theoberts dient nun Eberhard als Brennpunkt aller wesentlichen monastischen Tugenden, dem die Brüder nach Kräften nacheifern sollen. Die Schrift ist in Tholey selbst verfaßt worden.160 Als Stilprobe sei der Prolog wiedergegeben, der die In¬ tention des Autors und das beabsichtigte Gliederungsschema zum Ausdruck bringt:161 (Incipit prologus in librum de laudibus divi Theoberti monachi tholeyensis cenobii) Dignum est eorum memoriam nobis animo revolvere, quorum et irreprehensibili vite sanctimonia a malis corrigimur necnon devote orationis presidio in bonis sublevamur. Hinc merito beatissimi Theoberti indelebilis memoria quandam a nobis commenda¬ tionem exigit; immo amor tam celibis patroni quidam in eius laudem scribere impellit et eo promptiori charitatis sinceritate, quo plus ceteris clarior nobis dinoscitur cuius ni¬ mirum non tamen laudabili sue conversationis vita, sed etpreciosi sui corporis presentia hoc nostrum cenobium tholeyensem ut sol rutilans honoratur. Unde totum quod in eius laudem virtutis totum in gloriam nostram refertur, qui profecto eiusdem propositi eiusdem professionis eiusdem habitus tonsureoque in hoc sacro loco si- cuti nos devotus habitavit cellerarius extitit, ac monachus sub regulari disciplina vixit, quomodo tam incomparabile vite sanctimoniam mercimonio perfectionis acquisivit. Unde et sibi ipsi perpetuam obtinet gloriam nobisque digne conversacionis reliquit formam. Unde merito cum amplo dicere valet nobis illud ad Philippenses 3° capitulo: „Imitatores mei estote, fratres, et observate eos qui ita ambulant sicut habetis formam no¬ stram. “162 Nichil quippe Domino accepcius, nichil electis eius gracius, nec quicquid nobis utilius fore convincitur, nisi sanctos quos laudamus laudabili conversatione ymitemur. Quodam¬ modo eo convenientius perficimus, quo hos, quos sequi nitimur, conformes nostro prepo¬ sito per omnia habemus. Idcirco hic gloriosus Dei confessor merito ad nostram memo¬ riam deducitur, cuius nimirum conversatio nobis religiosis directe ad religionis perfec¬ tionem plurimum exemplaris offertur. Cuius evidentissima veritas in sequenti libello 155 Cod. Trier Stadtbibl. 608/1547, f. 38r, Z. 41 f. 156 ebd. , f. 100-119v (nach neuer Paginierung); Beschreibendes Verzeichnis (Bd. V, Asketische Schriften), S. 62, gibt f. 83-102v an. Ein Blatt der Handschrift fehlt. 157 Haubrichs, Abtslisten, S. 143f. 158 vgl. carmen elegiacum, f. 38r, Z. 62f.: . . . in templo predicti celebris Blasii/ transuebitur quo nunc colitur quasi sanctificatus 159 überliefert von Brower, Metropolis II, S. 514; abgedruckt bei Haubrichs, Abtslisten, S. 193 160 s. z.B. Non enim ut veterum gesta promunt hic locus noster tbeologium mediocrie extitit (f. lOlr); nos huius loci incolas (f. 102v) 161 f. 100v/101r 162 Phil 3,17 156