Full text: Die Tholeyer Abtslisten des Mittelalters

orientiert sich der Jüngling am Beispiel des Patriarchen Abraham und des nächtlich 
büßenden David: Peregrinatio, Verlassen der Eltern und der Heimat, beata pau¬ 
pertas und Askese sind die Folgen. Der neue miles Christi wendet sich dem Wald¬ 
gebirge der Vogesen zu, um dort ein eremitisches Leben zu führen. In diesem 
Waldgebirge, das nach frühmittelalterlicher Vorstellung von der Burgundischen 
Pforte über Haardt, Pfälzer Wald und Hunsrück bis vor die Tore Triers führte, 
wohnten, auf verschiedene cellulae verteilt, anachoritarum plurimi, deren optabilis 
conversatio Paulus nacheiferte. Der erste Abschnitt seiner Vita gipfelt also in der 
Existenz als Einsiedler. 
Eine genaue Analyse dieses einleitenden Abschnitts zeigt, daß der Autor sich hier 
an der Darstellung des ägyptischen Mönchtums der Spätantike, und zwar der 
Mönchskolonie von Nitra-Cellia durch Rufinus in dessen , Historia Monachorum' 
z. T. wörtlich orientiert2374: 
,Vita S. Pauli' 
,Historia Monachorum' 
Hujus eremi solitudinem 
anachoritarum plurimi cellulis 
divinis feruntur inhabitasse, 
praeter sabbatum et Dominicam 
mutuis visibus et alloquiis 
disjuncti, nisi quos aut corporalis 
infirmitas vel animae salutis 
caussa visitari coegisset... 
Commanent autem per eremum dispersi et 
separati cellulis... Post hunc vero alius est locus 
in deserto interiori, decem fere ab hoc millibus 
distans, quem locum pro multitudine disper¬ 
sarum in eremo cellularum, Cellia nomina¬ 
verunt. Ad hunc locum hi, qui ibi prius fuerunt 
imbuti, et secretiorem iam depositis indumentis 
ducere volunt vitam, secedunt: eremus enim est 
vasta, est cellulae tanto inter se spatio diremp¬ 
tae, ut neque in conspectu sibi invicem, neque in 
vocis auditu sint positae. 
Singuli per cellulas commanent, silentium in¬ 
gens et quies magna inter eos est: die tantum 
Sabbati et Dominica in unum ad Ecclesiam co¬ 
eunt, et ibi semet ipsos in vicem tamquam coelo 
redditos vident. Si quis forte in conventu illo de¬ 
fuerit, intelligunt statim eum corporis aliqua in 
237aVita S. Pauli, c.2, AA SS Februar II 1751. Dazu vel. Rufinus, Historia Monachorum, 
Prolog u.c. 22, PL 21, 389 f. 444 f. Ähnlich die Schilderung der abhängigen „Historia 
Lausiaca" des Palladios, die über die „Vitae Patrum“ (Lib. VIII, c.69) in Übersetzungen 
verbreitet wurde (PL 73, 1175): 
Habitant itaque locum desertum, et habent cellas magno inter se intervallo disjunctas, ut 
nullus possit procul agnosci ab altero, neque cito videri, nec vox audiri; sed degunt in mul¬ 
ta quiete, unusquisque per se inclusus. Solum autem Sabbato et Dominico congregantur in 
ecclesiis, et se invicem excipiunt... Vgl. Preuschen, Palladius 162 f. 170 ff. 220 rf. 
Daß man in Verdun die „Historia monachorum“ kannte, zeigt im 11. Jh. der Vergleich, 
den Hugo von Flavigny, selbst noch Mönch in St. Vanne, für das Kloster St. Vanne unter 
Abt Richard (f 1046) zieht (MG SS VIII 372):... ut videretur iam monasterium eius mo¬ 
nasteriis Nitriae vel Aegypti conferendum, pro numerositate fidelium illo confluentium... 
66
	        

Note to user

Dear user,

In response to current developments in the web technology used by the Goobi viewer, the software no longer supports your browser.

Please use one of the following browsers to display this page correctly.

Thank you.