Full text: Die monastische Schriftkultur der Saargegend im Mittelalter

rius legitur.155 Eberhard spielt hier an auf seine Schrift „De laudibus divi Theoberti mo¬ 
nachi Theologiensis“, die in derselben Handschrift etwas später folgt.156 Dieser Tholeyer 
Lokalheilige hat wohl im 9. Jahrhundert gelebt;157 eine lyrische Gelegenheitsproduktion 
des 14. Jahrhunderts in leoninischen Versen nimmt Bezug auf ein Wunder von 1332, als 
der Blitz in die Blasiuskapelle in Bergweiler (die ecclesia sancti Theoberti in Tholeia)158 
schlug, die Reliquien des Heiligen aber nicht in Mitleidenschaft zog.159 Die historisch 
kaum faßbare Gestalt Theoberts dient nun Eberhard als Brennpunkt aller wesentlichen 
monastischen Tugenden, dem die Brüder nach Kräften nacheifern sollen. Die Schrift ist 
in Tholey selbst verfaßt worden.160 Als Stilprobe sei der Prolog wiedergegeben, der die In¬ 
tention des Autors und das beabsichtigte Gliederungsschema zum Ausdruck bringt:161 
(Incipit prologus in librum de laudibus divi Theoberti monachi tholeyensis cenobii) 
Dignum est eorum memoriam nobis animo revolvere, quorum et irreprehensibili vite 
sanctimonia a malis corrigimur necnon devote orationis presidio in bonis sublevamur. 
Hinc merito beatissimi Theoberti indelebilis memoria quandam a nobis commenda¬ 
tionem exigit; immo amor tam celibis patroni quidam in eius laudem scribere impellit et 
eo promptiori charitatis sinceritate, quo plus ceteris clarior nobis dinoscitur cuius ni¬ 
mirum non tamen laudabili sue conversationis vita, sed etpreciosi sui corporis presentia 
hoc nostrum cenobium tholeyensem ut sol rutilans honoratur. 
Unde totum quod in eius laudem virtutis totum in gloriam nostram refertur, qui profecto 
eiusdem propositi eiusdem professionis eiusdem habitus tonsureoque in hoc sacro loco si- 
cuti nos devotus habitavit cellerarius extitit, ac monachus sub regulari disciplina vixit, 
quomodo tam incomparabile vite sanctimoniam mercimonio perfectionis acquisivit. 
Unde et sibi ipsi perpetuam obtinet gloriam nobisque digne conversacionis reliquit 
formam. Unde merito cum amplo dicere valet nobis illud ad Philippenses 3° capitulo: 
„Imitatores mei estote, fratres, et observate eos qui ita ambulant sicut habetis formam no¬ 
stram. “162 
Nichil quippe Domino accepcius, nichil electis eius gracius, nec quicquid nobis utilius fore 
convincitur, nisi sanctos quos laudamus laudabili conversatione ymitemur. Quodam¬ 
modo eo convenientius perficimus, quo hos, quos sequi nitimur, conformes nostro prepo¬ 
sito per omnia habemus. Idcirco hic gloriosus Dei confessor merito ad nostram memo¬ 
riam deducitur, cuius nimirum conversatio nobis religiosis directe ad religionis perfec¬ 
tionem plurimum exemplaris offertur. Cuius evidentissima veritas in sequenti libello 
155 Cod. Trier Stadtbibl. 608/1547, f. 38r, Z. 41 f. 
156 ebd. , f. 100-119v (nach neuer Paginierung); Beschreibendes Verzeichnis (Bd. V, Asketische 
Schriften), S. 62, gibt f. 83-102v an. Ein Blatt der Handschrift fehlt. 
157 Haubrichs, Abtslisten, S. 143f. 
158 vgl. carmen elegiacum, f. 38r, Z. 62f.: . . . in templo predicti celebris Blasii/ transuebitur quo 
nunc colitur quasi sanctificatus 
159 überliefert von Brower, Metropolis II, S. 514; abgedruckt bei Haubrichs, Abtslisten, S. 193 
160 s. z.B. Non enim ut veterum gesta promunt hic locus noster tbeologium mediocrie extitit 
(f. lOlr); nos huius loci incolas (f. 102v) 
161 f. 100v/101r 
162 Phil 3,17 
156
	        

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